Coaching ADHD

rodzic z dzieckiem w gabinecieCo to jest ADHD?

ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER
ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ Z DEFICYTEM UWAGI

ADHD to zaburzenie neorozwojowe, o podłożu neurologicznym, dotyczy układu dopaminergicznego i noradrenergicznego w ośrodkowym układzie nerwowym.
Zaburzenie to powoduje obniżenie przekaźnictwa w rejonie mózgu odpowiedzialnego za kontrolę zachowań i procesy uwagi.

Układ dopaminergiczny pomaga skupić się na wybranym bodźcu, przetwarzać informacje i decydować o ich ważności. W ADHD zaburzone jest efektywne funkcjonowania uwagi, planowanie, organizacja i priorytetyzowanie.

Układ noradreniczny kontroluje zachowania, ocenia zagrożenia i pobudza do działania, albo uspakaja. ADHD to upośledzenie tego układu, funkcji hamowania, co powoduje zachowania impulsywne, dużą potrzebę ruchu i nadpobudliwość.

Dlatego w ADHD występuje:

  • Koncentracja za mała (rozkojarzenie) albo za duża (focusowanie)
  • Częsta wybuchowość lub nadwrażliwość
  • Bycie w ciągłym ruchu lub wysoka drażliwość
  • Problemy ze snem
  • Permanentny wewnętrzny niepokój
  • Dezorganizacja
  • Częste wahania nastroju
  • Poczucie ciagłego pośpiechu
  • Natychmiastowe zapominanie
  • Inne

ADHD diagnozuje się u ok. 6–7% dzieci. Od 30 do 50% osób, u których zaburzenie ADHD wykryto w dzieciństwie, przejawia niektóre lub wszystkie cechy ADHD także w dorosłości, co oznacza, że pojawiają się one u 2 do 5% osób dorosłych. Jednak wielu dorosłych nie zostało zdiagnozowanych w okresie dzieciństwa.


ADHD rozpoznaje się w 3 objawach osiowych:

DEFICYT UWAGI - przedwczesne kończenie podjętych zadań i pozostawianie niezakończonych, częsta zamiana jednej aktywności na drugą, szybka utrata zainteresowania aktywnościami rutynowymi, monotonnymi, obowiązkami lub hiperfocus na zadania przyjemne i interesujące, wtedy następuje poświęcenie całej uwagi, nie czując zmęczenia, głodu i upływu czasu.

NADMIERNA AKTYWNOŚĆ/NADRUCHLIWOŚĆ - bieganie, skakanie, wiercenie się, głośne i ciągłe mówienie.

IMPULSYWNOŚĆ - działanie bez zastanowienia, brak umiejętności zahamowania natychmiastowej reakcji i odraczania nagrody i są to nieprzemyślane wypowiedzi, przerywanie innym lub pochopne decyzje pod wpływem emocji.

 

Wyróżniamy 3 podtypy ADHD (DSM-4, DSM-5):

  • Z przewagą zaburzeń uwagi i koncentracji ADHD I (dawny ADD)
  • Z nadpobudliwością ruchowa/ impulsywnością ADHD II
  • Z deficytem uwagi i nadpobudliwoscią/impulsywnością ADHD III (podtyp mieszany)

 

Oferujemy:

Wstępną diagnostykę ADHD u dorosłych:

1. Przeprowadzenie pogłębionego wywiadu ze specjalistą ADHD, podczas którego ustala się występowanie cech ADHD oraz zestaw trudności pojawiających się w codziennym życiu, wynikający z objawów ADHD, badanie objawów osiowych we wszystkich obszarach.
2. Wypełnienie kwestionariusza samooceny ADHD - test przesiewowy ASRS.
3. Przeprowadzenie badania diagnostycznego DIVA 5 do oceny klinicznej ADHD, który polega na wywiadzie obejmującym specyficzne objawy z obszaru koncentracji uwagi, nadpobudliwości psychoruchowej i impulsywności (w dorosłości i dzieciństwie) w odniesieniu do aktualnie obowiązujących kryteriów DSM-V.
4. W przypadku pozytywnego wyniku konieczna jest wizyta lekarska diagnostyczna u lekarza psychiatry w celu potwierdzenia ostatecznej diagnozy ADHD lub zdiagnozowania innego zaburzenia dającego podobne objawy i ustalenia wprowadzenia ewentualnej farmakoterapii.
5. Ustalenie dalszego planu terapeutycznego wraz z propozycjami rozwiązań na najbardziej doskwierające dysfunkcje związane z ADHD.

W przypadku dzieci i młodzieży diagnostyka ma inny przebieg.

Wstępną diagnostykę ADHD u dzieci i młodzieży do 18 lat:

1. Przeprowadzenie pogłębionego wywiadu dziecka i rodziców ze specjalistą ADHD, podczas którego ustala się występowanie cech ADHD oraz zestaw trudności pojawiających się w codziennym życiu, wynikający z objawów ADHD, badanie objawów osiowych we wszystkich obszarach.
2. Wypełnienie krótkiego kwestionariusza przesiewowego zgodnego z ICD-10 przez rodziców i szkołę oraz zdobycie opinii ze szkoły.
3. Konieczna jest wizyta lekarska diagnostyczna u lekarza psychiatry dziecięcego, podczas której lekarz zaleca inne potrzebne badania w celu potwierdzenia ostatecznej diagnozy ADHD lub zdiagnozowania innego zaburzenia dającego podobne objawy i ustalenia wprowadzenia ewentualnej farmakoterapii.
4. Ustalenie dalszego planu terapeutycznego wraz z propozycjami rozwiązań na najbardziej doskwierające dysfunkcje związane z ADHD.

 

Coaching ADHD

COACHING ADHD jest rodzajem wsparcia oraz metodą popartą badaniami naukowymi, bazującą na wiedzy o objawach ADHD.
Coaching ADHD edukuje na temat objawów ADHD, pozwala na znalezienie indywidualnych strategii i technik ułatwiających życie z objawami ADHD w oparciu na mocnych stronach i zasobach.
Podczas procesu coachingowego opracowuje się nowe strategie i systemy do zastosowania w codziennym życiu, aby zminimalizować wpływ objawów ADHD.
Zapewnia wzrost efektywności i skuteczności w życiu zawodowym i sferze osobistej, dzięki dobraniu odpowiednich narzędzi i pokonaniu ograniczających przekonań.

Coach ADHD stosuje narzędzia coachingowe, posiada rozległą wiedzę na temat ADHD, technik radzenia sobie z objawami ADHD, które utrudniają życie oraz posiada duże doświadczenie w pracy z osobami z ADHD.

 

Jakie jest dostępne, możliwe i skuteczne wsparcie dla osób dorosłych z ADHD?

  • Psychoedukacja - zapoznanie się i zrozumienie możliwych objawów i problematycznych zachowań osób z ADHD
  • Farmakoterapia, która wpływa na neurobiologiczne mechanizmy, daje poprawę w zakresie odczuwalnych objawów. Jest dopasowywana indywidualnie, wspomaga w radzeniu sobie z uciążliwymi objawami ADHD takimi jak deficyt uwagi, rozkojarzenie oraz impulsywność.
  • Coaching ADHD to indywidualna terapia krótkoterminowa (6-12 sesji) daje indywidualne podejście do określonych problemów i poszukiwanie rozwiązań. Przynosi długoterminowe efekty, pozwala nabyć nowych strategii efektywnego radzenia sobie z objawami.
  • Warsztaty grupowe psychoedukacyjne i terapeutyczne
  • Trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży
  • Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców dzieci z ADHD
  • Psychoterapia behawioralna to terapia długoterminowa, pogłębioną, pozwala rozpoznać i zmienić schematyczne myślenie i działanie oparte często na przekonaniach


Jakie objawy ADHD najczęściej występują u dorosłych:

  • Trudności w koncentracji i skupieniu uwagi. Osoby z ADHD mogą mieć trudności w utrzymaniu koncentracji przez dłuższy okres czasu. W związku z tym mogą mieć problem z wykonywaniem zadań wymagających skupienia, analizy lub planowania.
  • Zapominanie i dezorganizacja. Dorośli z ADHD mogą mieć trudności z organizacja swoich zadań, terminów, dokumentów.
  • Problemy z terminowością. Z powodu trudności w zarządzaniu sobą w czasie, osoby z ADHD mogą mieć trudności w dotrzymywaniu terminu oraz z ciągłym spóźnianiem się.
  • Nadmierna impulsywność. Impulsywność może prowadzić do podejmowania szybkich decyzji bez dostatecznej analizy, co może miedzy innymi wpływać na jakość i skuteczność wykonywanych zadań.
  • Trudności w regulacji emocji. Osoby z ADHD mogą doświadczać nagłych zmian nastroju przez trudności w radzeniu sobie ze stresem.

 

Jakie choroby mogą towarzyszyć ADHD?

  • Depresja
  • Zaburzenia lękowe
  • Uzależnienia
  • Bezsenność
  • Zaburzenia osobowości BORDERLINE
  • CHAD
  • Nerwica natręctw
  • ASD (autyzm)

W celu umówienia się na: sesję coachingową ADHD, wstępną diagnostykę lub warsztaty grupowe, psychoedukacyjne dla osób dorosłych z ADHD oraz dla rodziców dzieci z ADHD, proszę o kontakt.
Tel. 536 150 560 lub Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.